tisdag 3 januari 2017

SHE: TV-sändningar och tre derbyn när serien vänder (12)

Nytt år och andra halvan av damernas högsta serie SHE inleds. Lugi leder fortfarande, men Sävehof gjorde ett försök att hämta in målskillnaden för att gå om i omg 11 (+20 mot Skara). I listorna blev de enda förändingarna att assistdrottningen Ellenor Åström Nilsson bytte plats med skyttedrottingen Fatos Kücükyildiz på MEP-listan och att Annica Smidje delar första platsen med Karin Ullén på tekniska fel-listan.

Den tolfte omgången bjuder på repriser på den elfte. Frågan är om det blir några överraskningar eller vinner samma lag igen? Å får vi samma fina publiksiffror?


Säsongens första Skånederby i Höör.
Då bjuder klubben på fri entré till förmån för Rädda Barnen
och TV4 sport sänder.
Foto: Nils-Åke Åkesson.


Tabell efter 11 omgångar (nästan)
matchen Skuru - Boden spelas den 5/1
1. Lugi 19p (+81)
2. Sävehof 19p (+79)
3. VästeråsIrsta 14p (+27)
4. Skövde 14p (+18)
---
5. H65 Höör 13p (+38)
6. Skuru 13p (+36)
7. Kristianstad 11p (+8)
8. Heid 10p (-24)
---
9. Eslöv 5p (-40)
10. Hellton 5p (-78)
11. Boden 4p (-56)
---
12. Skara 3p (-89)

Sjuttonde plats i både skytteligan och MEP-listan 
ändå är Emma Ekenman-Fernis bäst i Sävehof.
Klättrar hon högre när omgång 12 är över?
Foto: Viktor Ljungström

Listettor förändingar markerat med blått
SkytteliganFatos Kücükyildiz, Skövde 74 mål (65%)
Assistligan: Ellenor Åström Nilsson, VästeråsIrsta 46
MEP-listanEllenor Åström Nilsson, VästeråsIrsta 35,08
Målvaktsligan: Lucie Satrapova, Kristianstad 163 räddningar (40%)
Utvisningar: Carolina Järlstam, Skara (15 utv, 6 gula, 0 röda)
Tekniska fel: Annica Smidje, Heid och Karin Ullén, Hellton 53
Publik: Sävehof 8 528 (1 706)

Mina införtips

4/1 Skövde - Hellton
Kan Hellton slappna av lite mer på bortaplan och hänga med i 60 minuter i Skövde Arena i "derbyt"? Jag undrar det. Skövdespelarna verkar vara i kanonform efter EM-uppehållet. Hemmaseger eller möjligen oavgjort är mitt tips.

Oddset: 1,02 - 21,00 - 15,00

4/1 Kristianstad - Lugi TV4 sport kl 18.55
Skånederby nr sju och jag tror att detta kan bli en riktig rysare. Två lag i bra form med många matchvinnare. Dessutom flera landslagsspelare som kan det där lilla extra - Martina Chrova och Lucie Satrapova i Kristianstad och Anna Lagerquist och Hanna Blomstrand i Lugi. Vem vinner bänkkampen - nykomlingen Stefan Wall eller rutinerade Dragan Brljevic? Jag väljer att helgardera. Omgångens näst mest sevärda match.

Oddset: 4,20 - 11,25 - 1,30

5/1 Sävehof - Skara
Allt annat än en säker hemmaseger förvånar. Frågan är om Henrik Signell väljer att ge fler unga lovande spelare tid på banan. Senast tog vänstersexan Hanna Örtorp chansen. Jag är också nyfiken på om Skaras nya danska Ida Mikkelsen kan få sina lagkamrater att spela lika respektlöst.

Oddset: 0,00 - 25,00 - 25,00

5/1 H65 Höör - Eslöv fri entré och TV4 sport kl 18.55
Skånederby nr 8 och chans för hemmalaget att visa upp samma fina spel som innan nyår. Bjuds publiken på många målskyttar, fint målvaktsspel och ett förbättrat försvarsspel? Eller kommer Eslöv att för tredje matchen i rad fixa många straffar? Jag tror på hemmaseger eller möjligen oavgjort.

Oddset: 1,05 - 18,00 - 11,50

6/1 VästeråsIrsta - Heid
Det var spännande i Heidhallen när det här två lagen möttes innan nyår. Jag tror att det blir precis lika spännande den här gången också. Jag hoppas att Västeråsarna tar sig i kragen och besöker Bombardier Arena. Tjejerna har verkligen visat framfötterna och möter ett Heid som ständigt överraskar. Jag väljer att helgardera. Omgångens mest sevärda match.

6/1 Boden - Skuru
Andra matchen på lika många dagar. Hur klarar spelarna av det rent fysiskt? Jag håller på Nackalaget med sin duktige fystränare Calle Tagesson (assisterande tränare denna säsongen). Oavsett hur det gått i förra matchen satsar jag på bortaseger.

Många spännande matcher, men trots det tar jag handbollsledigt under trettonhelgen och firar bland annat med dessa båda.

Husets busfrön som gillar att springa.
Då går det fortare än självaste Usain Bolt.

---
Kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar