fredag 3 mars 2017

Svårtippat med derby och bottenkamp (DA 19)

Den nittonde omgången knackar på dörren. Vi är inne i den tredje månaden på året, då när det avgörs vilket lag som går direkt upp till SHE, vilka lag som blir nedflyttade, vilka lag som ska kvala både uppåt och nedåt. Inget är klart ännu så spänningen är fortfarande intakt. Längre ner hittar du mina införtips.


GT Söders offensiva försvar - samspelat och svårforcerat.
Foto: Annette Andersson

Aktuell tabell
1. Önnered 31p (+140) nedflyttat
---
2. Skånela 29p (+103)
3. Kungälv 26p (+56) nykomling
4. GUIF 24p (+54)
---
5. Tyresö 22p (+37)
6. GT Söder 22p (+22) nykomling
7. Bjurslätt/Torslanda 16p (+/- 0)
8. Spårvägen 15p (-8) nedflyttat
---
9. OV 10p (+50)
10. Lundagård 8p (-100)
---
11. Lidingö 7p (-122)
12. RP 6p (-132)

Preliminära kvalmöten (SHE) bäst av tre
Skånela - Hellton
Kungälv - Boden
GUIF - Eslöv

Preliminära kvalmöten (DA) bäst av tre
OV - Enköpings HK
Lundagård - Drott

Preliminära direktuppflyttade lag
Div 1 norra: AIK
Div 1 södra: Kärra

Mina införtips

4/3 Lidingö - RP
Omgångens viktigaste match. De två lag som ligger allra längst ner i tabellen. Jag tror att segraren har stor chans att ta sig ovanför nedflyttningsstrecket. Vad blir det för typ av match? Mycket kamp och mycket nerver. Jag tror att matchens lirare kommer att stå mellan Jessica Rydberg och Elin Sjöbrink. Vilket lag vinner? Ingen aning. Här väljer jag att helgardera.

4/3 Tyresö - Kungälv
Toppmatch med favoritskapet på gästerna. Kvaliteterna finns i hemmalaget, men med de svajiga prestationerna i synnerhet mot topplagen, så tror jag att Kungälv tar hem detta med en eller två bollar.

4/3 Bjurslätt/Torslanda - GUIF
Hemmalaget bet bra ifrån senast och har kapacitet att rucka de bästa lagen. GUIF har haft svårt med spelmål i de senaste matcherna. Det har blivit straffmål i stället i matchinledningarna. Det gör att jag tror att den här matchen kan gå precis hur som helst och helgarderar, trots att GUIF vann senast med +7.

4/3 GT Söder - Skånela Sjöstadshallen
Omgångens mest sevärda match. Derby nr 18 när tvåan tar emot ettan i Stockholmstabellen. Jag tror att det bjuds på rolig handboll och hade gärna varit på plats. Vinner det gör Skånela med ett par bollar.

Stockholmstabellen
1. Skånela 10p (+30)
2. GT Söder 8p (+6)
3. Tyresö 5p (+11)
4. Spårvägen 5p (-2)
5. Lidingö 5p (-38)

5/3 OV - Önnered
Serieledarna kommer på besök till Idrottens Hus i Helsingborg för att hämta hem ytterligare två poäng. Blir det så? Kan OV bjuda emot på hemmaplan? Kanske det om man väljer att njuta och ha roligt i stället för att fokusera på att plocka ytterligare poäng. Jag tror på bortaseger eller möjligen oavgjort.

5/3 Spårvägen - Lundagård fri entré för ungdomslag
Gästerna visade klorna i matchen mot Skånela senast. Även om Spårvägen vann senast (GUIF borta) så tror jag detta blir en strid på kniven ända till slutsignalen. Nere i Lund avgjordes kampen de sista fem minuterna. Då blev det +3 till Spåret. Hur blir det nu? Vinner hemmalaget med några bollar? Jag väljer faktiskt att helgardera även om jag lutar åt ett oavgjort resultat.

Hittade dessa på hundpromenaden i vackra Alnarpsparken.
Vi har vår i vår del av Sverige. Foto: Annette Andersson.

--
Läsare under januari 2017: 11 471
Läsare under februari 2017: 10 999
Läsare under mars (hittills): 1 637

Den 5 juni fyller den här bloggen 5 år.
---
Kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak (173)
Facebook: Damhandboll framför allt (446)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar