onsdag 14 december 2016

DA: Dags för den tionde omgången

Så var EM över för det svenska landslaget och besvikelsen är nog stor på många håll. Själv är jag tyärr inte överraskad (läs mer här). I skuggan av avslutningen med EM-final och bronsmatch spelas den tionde omgången av vår näst högsta serie på damsidan. Du hittar tabellen och mina införtips en bit längre ner.

Tyresös försvarsklippa Sara Odden (6) i mitten. 
Hon blir viktig i derbyt mot Skånela.
Övriga på bilden:
Vilma Matthiljs Holmberg (14) och Fanny Norsten (21).

Tabellen inför den tionde omgången
1. Önnered 16p nedflyttad från DE (nuv SHE)
---
2. Skånela 15p
3. GUIF 14p (+27)
4. Kungälv 14p (+23) nykomling
---
5. Tyresö 11p
6. GT Söder 10p nykomling
7. Spårvägen 9p nedflyttad från DE (nuv SHE)
8. Bjurslätt/Torslanda 6p
---
9. OV 5p
10. Lundagård 4p (-40)
---
11. RP 4p (-49)
10. Lidingö 0p

Mina införtips

17/12 Lidingö - Spårvägen
Stockholmsderby nr 9 där gästerna borde vinna sitta andra raka derby. Men nerver kan mycket väl krypa in, fast å andra sidan hur ska Lidingö få stopp på samarbetet Fiedorowicz-Andersson? De gjorde 19 mål senast mot GT Söder. Nä allt annat än en klar bortaseger förvånar.

17/12 OV - Bjurslätt/Torslanda
En viktig poängmatch för två lag på den nedre halvan. OV har fördel av hemmaplan och gjorde det riktigt bra långa stunder borta mot Tyresö senast. B/T hade en enkel resa mot Lidingö och Lina Barksten var stekhet. Hur det går? Jag väljer att helgardera. Omgångens viktigaste match.

17/12 GT Söder - Lundagård
Det här luktar hemmaseger lång väg. Gubbängengängets 3-2-1 försvar och Sköndalshallen. Lundagård är klart mycket bättre hemma i Lunds Idrottshall, men om Matilda Persson gör en lika bra insats som senast mot RP kan det bli en jämn affär. Jag sätter ändå mina slantar på hemmaseger.

18/12 RP - GUIF
Match med derbykaraktär, men GUIF som vunnit mot topplagen senast är storfavoriter. RP behöver få förstärkt med Nathalie Barhanko för att ha en chans. Jag tror på bortaseger.

19/12 Önnered - Kungälv
Toppmatch med mersmak. Uj vad jag skulle vilja vara i Göteborg den här helgen. Både EM-final (18/12) och sen toppmatch i allsvenskan på måndagskvällen. Det här kan sluta precis hur som helst och jag väljer att helgardera. Omgångens mest sevärda match. Jag hoppas verkligen att det blir bra tryck i ÖHK-hallen.

20/12 Skånela - Tyresö
Stockholmsderby nr 10 mellan tvåan och femman. Här finns ingen given vinnare. Det lär bli snabbt spel, många mål och en riktigt rolig match att uppleva i Vikingahallen. Omgångens näst mest sevärda match. Vem som vinner? Jag tror på hemmaseger eller oavgjort.

---
Kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar