lördag 26 september 2020

Lika svårt som vanligt


Näst högsta serien på damsidan är igång. Foto: arkivbild

Hur tusan ska man kunna gissa vilket lag som hamnar var i Damallsvenskan? Ja det är en bra fråga. Serien brukar bjuda på mängder av överraskningar varje säsong. Getingbo är ett bra namn på DA ;-) 

Stockholmsregionen dominerar återigen vilket gör konkurrensen om spelarna riktigt tuff. Fem Stockholmslag - GT Söder, Tyresö, AIK, Nacka (Skurus utvecklingslag) och Skånela. Medan det är två lag från handbollstäta Skåne, tre från Göteborg/Väst och ett från Sörmland resp Småland.

Säsongen 2019/2020 var det för ovanlighetens skull en tydlig gränslinje efter de sex första lagen när säsongen summerades. Det skilde 5 poäng mellan OV på sjätteplats (22p) och Skånela på sjunde (17p). Blir det någon liknande gränslinje under säsongen 2020/2021? Absolut ingen aning i nuläget.

Hur gissar jag?

Bottenskiktet (plats 9-12)
Jag tror att den tuffa konkurrensen om spelare i Stockholmsregionen gör att flera av lagen hamnar långt ner i serien.

Jag sätter GT Söder längst ner. Spelar- och ledartapp. Bara tre spelare kvar från den ursprungliga truppen som spelade i SHE förra säsongen. Ny tränare som dock är positiv trots det utsatta läget. 

Ovanför på elfte plats placerar jag Skånela. Klubben har alldeles för mycket fokus på herrlaget för min smak med alldeles för få spelare i damtruppen som kan göra skillnad den här säsongen, så jag tror på nedflyttning. En riktigt bra klubb för att utveckas som spelare dock. 

Precis ovanför stecket sätter jag Nacka. Jag tror systerföreningen, SHE-klubben Skuru, ser till att återigen få sitt utvecklingslag kvar i den näst högsta serien. Genom att flytta ner "rätt spelare" till våren om så krävs.

Ett snäpp högre placerar jag Kroppskultur. Laget som tagit sig upp från tuffa division 1 södra. Jag såg dem ifjol mot Ystad och blev imponerad över förmågan att samla ihop sig, som spelarna visade upp på plan. Kan precis lika bra bli en placering över strecket.

Vem placerar sig var eller mittenträsket eller alla slår alla? (plats 3-8)
Lagen som hamnar här kan både ta sig högst upp eller ramla ur. Så tuff är konkurrensen.

Precis ovanför kvalstrecket placerar jag GUIF. Klubben som har ett herrlag i högsta serien och i alla år jag bevakat DA låtit sitt damlag smyga lite i skymundan. På damlagets hemsida står: "Eskilstuna Guif driver en stor och bra ungdomsverksamhet för flickor. Föreningens seniorlag ligger i Allsvenskan och målet på sikt är att spela i SHE. Tillsammans med samarbetsföreningen Gökstens BK arbetar vi mot målet att nå SHE och samtidigt skapa bra förutsättningar för tjejer som vill spela på elitnivå." Men jag slutade tro på att klubben tar sig upp i SHE för flera år sedan. I stället är detta en bra klubb att utvecklas i inför klubbyte till en SHE-klubb.

På en sjunde plats väljer jag OV. Även detta en klubb som låter sitt damlag smyga bakom herrlaget i högsta serien. Ska man få information om damerna gäller hd.se inte klubbens hemsida. Tyvärr. Ny tränarstab och några intressanta namn som flyttat till Helsingborg för att plugga. Kan mycket väl hamna högre upp.

Eslövs tränare Lasse Eklöv har en försiktig hållning inför säsongen "Men det är inte bara ”mitt” A-lag som har god potential. Förändringens vindar har blåst ganska kraftigt i Eslövs IK de senaste åren och nu börjar den nya strukturen att sätta sig allt mer. Det produceras en strid ström av välskolade gulsvarta handbollsspelare och det ska bli intressant att se vart vi står om ytterligare ett par år. Då är Eslövs IK förhoppningsvis tillbaka i översta eliten igen." Kanske för att avlasta förväntningarna på Filippa Sarenbrant och återvänande Lina Wessberg? Båda två riktigt bra målsprutor. Men jag går på Lasses linje och sätter de gulsvarta på en sjätte plats.

AIK är ett lag som fått många intressanta spelare (t ex Ronja Gustafsson och Emma Petersson) till truppen inför säsongen. Plus att de gick som en slåttermaskin genom division 1 norra förra säsongen. F&F Sport gav tränaren Robin Karlsson fina vitsord så sammantaget tror jag på en femte plats med mersmak.

Ett lag som återigen matchat smart under försäsongen är Hallby. SHE-motstånd ger en annan tuffhet, vilket motståndarna i DA förra säsongen snabbt blev kloka på. Många spelare kvar och några har tillkommit vilket ger en intressant mix. Är osäker på hur hårt klubben satsar på att ha två lag i högsta serien (herr och dam) och gissar på ett "mellanår" = en fjärde plats.

Tyresö har varit uppe i högsta serien många gånger inkl vunnit SM-guld (-87,-88 och -89). Jag tycker att upplägget under försäsongen gett spännande signaler på att något nytt stort är på gång. Många intressanta spelare på alla positioner. En tredje plats med mersmak gissar jag på.

Översta hyllan (plats 1-2)
De allra flesta tippar Aranäs som givna att ta hand om direktplatsen till SHE. Det gjorde jag redan ifjol. Då blev det en femteplats långt efter Kristianstad (38 p resp 23p). Den här gången hoppas jag att laget i alla fall tar sig till kvalplats och placerar dem på andra plats. Men det kan lika gärna bli längre ner. Konkurrensen i serien är tuff. 

Min gissning på klubb allra högst upp blir Kärra. Jag förälskade mig i sättet laget spelade på förra säsongen. Det var ett spel som håller i SHE. Jag hoppas att man fortsätter på den inlagna vägen och blir ännu vassare, speciellt i omställningsspelet. 

Min tabell blir med andra ord följande
1. Kärra HF
2. HK Aranäs
3. Tyresö Handboll
4. IF Hallby HK
5. AIK 
6. Eslövs IK
7. OV Helsningborg
8. Eskilstuna GUIF
9. GF Kroppskultur
10. Nacka HK
11. Skånela IF
12. GT Söder HK

Rätt eller fel? Det vet vi när mars 2021 övergår i april 2021.

Vi har fått en flitig tidningsläsare.
Vår vuxna tik iakttar det hela med stor ro
och har uppenbarligen glömt att hon varit en lika flitig student.

För egen del håller jag tummarna för att det blir slutspel och att forskningen knäckt koden till covid-19 så vi kan fylla hallarna igen under slutet av seriespelet och de alltid lika intressanta kvalen.

---
kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak (237)
Facebook: Damhandboll framför allt (gillar 826, följer 871)
---
Bloggen fyllde 8 år den 5 juni 2020 och är nu inne på sitt nionde år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar