tisdag 10 september 2019

Mitt förhandstips inför SHE-starten 2019/2020

Ska Sävehof ta hem seriesegern ännu en gång?
Foto: Christoffer Borg Mattisson

Att tippa hur serien ska sluta i mars 2020 dvs om sex månader är milt sagt svårt. Ändå gör vi det om och om igen. Utom om man heter Magnus Frisk förstås. Han kommenterade ett år på en upptaktsträff att det är lönlöst att förhandstippa. Så mycket kan hända som t ex skador på nyckelspelare eller lag som växer under säsongen och överraskar alla inkl sig själva. Jag gör ändå ett försök med en kortare lite mer generell  motivering

Lag 1-3
Här tror jag att det blir en repris på fjolåret med tre lag som kliver ifrån: Sävehof, Skuru och H65 Höör. Ifjol vann Skuru serien medan Sävehof tog hand om SM-bucklan efter tre raka SM-finalsegrar mot just Skuru.

Att sia om ordningen är verkligen en utmaning. Alla tre lagen har fått förändringar i sina trupper med spelare som slutat, är skadade eller väntar barn. Nya spelare har tillkommit hos alla tre också. Försäsongen har visat både ros och ris. 

Jag gissar 1.Sävehof, 2.Skuru och 3.H65 Höör

Lag 4 och 5
Den där attraktiva platsen ovanför det informella strecket = fjärde plats. Vilket lag tar hem det den här gången? Lugi har trots ung och smal trupp säsong efter säsong prenumererat på den här positionen 4-5.

Mitt tips för fjärde plats är BK Heid. Elin Hallagård, Jessica Ehrnbring och Christer "CK" Karlsson (nygammal tränare med färska framgångar från den norska högsta ligan) avgör för min del. Tre tunga förvärv som kommer att höja sina lagkamrater till nya höjder.

På femte plats tror jag på VästeråsIrsta där Frida Rosell verkligen gjorde ett fint avtryck ifjol innan hon kallades tillbaka till Skuru i slutet av säsongen. Nu tillhör hon VIs trupp fullt ut. Likaså finns där en rutinerad stomme i truppen och en bra målvaktkultur.

Lag 6-8
Vilka lag gör upp om platsen ovan för kvalstrecket nedåt? Det är verkligen knivigt och inte helt självklart. Men såhär är mitt förhandstips.

Jag har valt att sätta Lugi på sjätte plats, trots kloka nyförvärv. Jag tror tappet av Melissa Petrén och Elinore Johansson med all deras rutin blir för kännbart.

På sjunde plats sätter jag Skara. Skadeproblem och en lite svajig försäsong har dämpat mina förväntningar. Dock livsfarliga på hemmaplan med sin fantastiska publik.

Åtta väljer jag laget i staden intill = Skövde. En annorlunda försäsong med spel i Tjeckien och andra matcher mot motstånd som skapat segervana och självförtroende. Det gör att jag tror att laget klarar sig ovanför kvalstrecket den här säsongen.

Lag 9-12
Ingen vill hamna under strecket och få kvala. Å definitivt inte under nedflyttningsstrecket. Ifjol blev det överraskande Kristianstad HKs lott medan nykomlingen Kungälv tog sig till slutspel (åtta).

Nia tippar jag Boden. Återigen stor spelaromsättning. Däremot en nygammal tränare i form av Tobias Pettersson, som trivs i staden nästan längst upp i Sverige. Han har fått ihop truppen tidigare år, men jag är fundersam över hur man löser "tappet" av försvarsgeneralen Annica Ölén (gravid). Räcker det högre upp? Kanske.

På tionde plats sätter jag Kungälv som förlorat både målvakten Sofie Börjesson (Sävehof) och kantliraren Clara Lerby (Lugi). Den andra säsongen i högsta serien brukar vara den tuffaste. Även det här laget är en luring och kan mycket väl plocka andra raka slutspelsplatsen.

Näst sist, på en elfte plats, hamnar Önnered. Tränarbyte och många viktiga rutinerade spelare som försvunnit. Klubben har visserligen gjort bra nyförvärv, men hur långt räcket de?

På sista plats får årets nykomling GT Söder husera. Laget som överraskade under våren och tog en övertygande seger i allsvenskan. Tränare med rutin från eget spel i högsta serien, men räcker det på bänken? Spelare med rutin från spel i högsta ligan, men inte 2019-2020. Det som finns är en väl samspelad trupp, men hur långt räcker de mot de andra lagen? 

Summering
1. Sävehof (försvarande mästare)
2. Skuru (vann serien 2018/2019)
3. H65 Höör
4. BK Heid
5. VästeråsIrsta
6. Lugi
7. Skara
8. Skövde
9. Boden
10. Kungälv
11. Önnered
12.GT Söder

SM-finalister: Sävehof - H65 Höör



Rätt eller fel? Det har vi svaret på den 13 mars 2020 när den 22 omgången spelats klart.

---
kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak (227)
Facebook: Damhandboll framför allt (gillar 771, följer 816)
---
Bloggen fyllde 7 år den 5 juni 2019 och är nu inne på sitt åttonde år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar