onsdag 16 september 2020

Pest eller kolera?

 

Så är den strax igång igen. Handbollen för kvinnor/damer/tjejer/flickor. Foto: arkivbild.

Ikväll (16/9) håller tränare och spelare i den högsta svenska serien på damsidan, SHE, upptaktsträff. Digitalt. Ovant och beror på den där jäkla covid-19. På träffen gissas det hur serien kommer att sluta i mars 2021 och vilket lag som vinner SM-guld (och får bästa Europacupplatsen 21/22).

De senaste åren har det ärligt talat varit supersvårt att gissa plats 4-12. I år är det 3-12 tycker jag. Medan ettan och tvåan kan bli vilket som helst av två lag. Mina gissningar både med logiken och hjärtat blir följande.

Under understa strecket = nedflyttningsplats (12)
Här gissar jag på Kristianstad. Laget gör come-back i högsta serien efter endast en säsong i allsvenskan. Jag såg dem några gånger ifjol, men blev aldrig riktigt övertygad om att de hör hemma högre upp än sista platsen i SHE.

Det jag tror är att när seriespelet summeras kan Katja Ryesberg mycket väl stå som skyttedrottning. Det ger 28 gånger pengarna enligt svenska spel ;-)

Kvallaget (11)
Det tror jag blir Boden. Utan mammalediga Emmy Nordmark och med sedvanlig rotation på spelare inför säsongen gissar jag på att det blir tufft för klubben längst upp i norr. Alltså att undvika ännu ett kval.

Ingenkvinnasland (9-10)
Alldeles ovanför kvalstrecket sätter jag Önnered (10) med Skövde (9) snäppet ovanför. Varför? Inget av lagen har övertygat för min del under försäsongen och nyförvären matchar än så länge inte de som flyktat.

Vem hamnar var eller det kan gå hur som helst (3-8)
Ja de här sex lagen hade jag otroligt svårt att placera. Det kändes nästan som att dra lott eller kasta pil. Men jag gissar ändå.

Jag tror Heid kniper den sista slutspelsplatsen (8). Smarta nyförvärv i t ex Rebecka Karlsson (Kungälv) och Johanna Flygelholm med klurige CK på bänken kan mycket väl lyfta laget högre upp.

Nästa i tur gissar jag på Kungälv (7). Tränarbyte till spännande Hamed Khazrai med duktige Pontus Wars Wiklund kvar i klubben. Plus intressanta nyförvärv i Linnea Björkman och Kristina Zubonja.

VästeråsIrsta på sjätteplats känns rimligt. Några kännbara tapp och några intressanta nyförvärv, men stommen från ifjol är kvar.

Skara har jag sett hamna högre upp i tabellen i andra tips. Jag hade dem själv på fjärde plats ifjol, men de motsvarade inte mina föräntningar då. Nu tror jag att de hamnar på femte plats och blir laget de fyra översta inte vill ha i kvartsfinal. Kan med rätt förutsättningar slå alla lag.

Skadeläget i Lugi ser inte precis ljust ut. Men truppen har sedan många år tillbaka en förmåga att knyta ihop säcken och ta sig upp på fjärde plats = hemmaplansfördel i kvartsfinalspelet.

Mitt stora frågetecken i år är Skuru. Ny tränare och tapp av framför allt det stora målvaktslöftet Evelina Eriksson (som gör succe i norska topplaget Vipers) samt landslagsliraren Mathilda Lundström. Kan hamna på allt från första till åttonde plats den här säsongen. Jag gissar på en tredje plats då laget har stor rutin. Årets joker.

Den översta hyllan (1-2)
Ja det finns två lag i SHE som skiljer sig från övriga 10. Båda två kan slå både varandra och alla andra lag. Liksom gå obesegrade igenom säsongen. Jag menar förstås Sävehof och H65 Höör. 

Svenska spel och många andra expert/tippare tror på Sävehof. Man kan ju fråga sig om det är av gammal vana eller om det beror på klubbens ständiga inflöde från riksgymnasiet (Katrinelund) samt nyförvärv? Jag kan inte begripa varför H65 fortfarande ses som "underdog". Fjolårets seriesegrare från Höör borde väl rimligtis vara de givna favoriterna som alla andra lag vill slå eller?

Jag tippar oavsett att H65 drar det längsta strået i år igen och vinner serien med Sävehof tätt efter. Sedan möts lagen i en mycket öppen SM-finalserie på 5 matcher.

Min tabell blir med andra ord följande
1. H65 Höör
2. IK Sävehof
3. Skuru IK
4. Lugi HF
5. Skara HF
6. VästeråsIrsta HF
7. Kungälvs HK
8. BK Heid
9. Skövde HF
10. Önnereds HK
11. Boden Handboll
12. Kristianstad Handboll

SM-finalmotståndare: H65 Höör och IK Sävehof.

Skyttedrottning: Katja Ryesberg, Kristianstad Handboll

Rätt eller fel? Det vet vi när maj 2021 övergår i juni 2021.

För egen del håller jag tummarna för att det blir slutspel och att forskningen knäckt koden till covid-19 så vi kan fylla hallarna igen under slut- och kvalspel.

Här hemma har vi fullt upp med valpen Aria.
Tack och lov hjälper vår vuxna tik till att uppfostra busfröet.

---
kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak (234)
Facebook: Damhandboll framför allt (gillar 824, följer 868)
---
Bloggen fyllde 8 år den 5 juni 2020 och är nu inne på sitt nionde år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar