onsdag 3 maj 2017

Dax för andra semifinalrundan och Challenge Cup final

Sävehof motsvarade med råge mina förväntningar i den första semifinalen. Enkel seger med +12 över de tre senaste årens SM-finalmotståndare Skuru. LUGI gjorde processen kort mot H65, som inte kom upp i normal standard till min stora förvåning. I omgång nr 2 är det verkligen upp till bevis för både Skuru och laget från Mellanskåne. Införtips hittar du längre ner.

Ida Odén tar hand om Madeleine Östlund.
(SM-finalen 2016). Foto: Viktor Ljungström.

Mina summeringar (semi 1:5)
omgångens publiksiffra (670+1210 =) 1 880

Sävehof - Skuru 34-22 (19-14)
Skuru hängde med lite länge än H65 i den andra semin. Närmare bestämt i 22 minuter (14-14). De resterande 8 minuterna var Sävehofs som hann med fem raka mål. I den andra halvleken fortsatte Partillelaget att köra med hjälp av trion Ida Odén (7), Elin Hallagård (8) och Johanna Bundsen (50%, 18/36 och ett mål) - MEP 5,40; 5,55 resp 5,53. Flest mål för Skuru gjorde Alexandra Bjärrenholt (5). Artonde raka förlusten mot Sävehof för Nackalaget var ett faktum.

LUGI - H65 Höör 25-18 (14-9)
LUGIs målvakt Ida Nilsson blev den stora matchvinnaren med 58 % i räddningar (24/41) och två mål, vilket gav mäktiga 8,88 i MEP. Det var match i en knapp kvart (6-3, 14.58) sen ryckte de vinröda och gästerna från Höör hängde inte med. Jannike Wiberg (41%, 7/17 och 3 ass) klev in mellan stolparna i den andra halvleken och gav mer stadga till ett svajigt försvar. Främsta målskyttar i LUGI blev Beatrice Nilsson (6) och Jenny Carlsson (6). Flest mål för H65 gjorde Marie Wall (4).

Michaela Fransson och Cassandra Tollbring var helt ok
i semi 1, men Ida Nilsson&co hade övertaget.
Foto: Kenneth Landgren.

Mina införtips

3/5 H65 Höör - LUGI
Har H65 någon reell chans mot gästerna från Lund? I så fall är det lagmaskinen som behöver fungera igen både bakåt och framåt. LUGI har gott om individer som gärna kliver fram vilket är lagets både styrka och svaghet. Senast vann Anna Lagerquist kampen mot Sofia Hvenfelt och Ida Nilsson överglänste Ryde/Wiberg. Den här gången undrar jag om det blir Tollbring/Lindqvist eller Carlsson/Engdahl som vinner kampen på mittfältet? Jag tror på bortaseger.

Oddset: 1,90 - 8,00 - 2,18


Jannike Wiberg gjorde en helt fantastisk insats 2013 i Kroatien.
Foto: Annette Andersson

7/5 Lokomotiva Zagreb - H65 Höör (CC final 1:2) EHFtv sänder (webb)
Psykkringet har redan inletts. När jag skriver detta vet jag att det bland annat varit strul med både dag och tid för match nr 1. Tyvärr känner jag igen det från semifinal nr 1 nere i Kroatien 2013. Då förlust med -8 och domare som blivit mutade (EHF stängde av dem senare). Att Challenge Cup är den lägst rankade Europacupen spelar ingen som helst roll nere på Balkan. Jag hoppas att H65 kommer undan med blotta förskräckelsen och bara förlorar med ett eller två mål.

8/5 Skuru - Sävehof Eriksdalshallen TV4 sport kl 19.00
Ska Skuru ta chansen att besegra de regerande mästarinnorna på sitt nittonde försök? Allt är möjligt om laget tror på det, men då måste runtinerade spelare som Angelica Wallén och Jenny Linnéll höja sig flera klasser jämfört med senast. Jag tror trots allt att Odén & co vinner igen.

Oddset: 5,30 - 11,80 - 1,20

---
Läsare under januari 2017: 11 471
Läsare under februari 2017: 10 999
Läsare under mars 2017: 12 874
Läsare under april: 9 875
Läsare under maj (hittills): 317

Bloggen fyller 5 år den 5 juni 2017.
---
Kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak (182)
Facebook: Damhandboll framför allt (gillar 573, följer 600)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar